Trudny pacjent w gabinecie stomatologicznym - jak postępować?

07.02.2023

Pierwszy typ - pacjent bólowy

 

Jednym z najpowszechniej występujących typów trudnych pacjentów są ci, którzy wymagają natychmiastowego przyjęcia z uwagi na nagłą konieczność uśmierzenia bólu. Bardzo często taki pacjent wykazuje się swego rodzaju roszczeniowością, ponieważ dyskomfort, który odczuwa, powoduje, że oczekuje on jak najszybszej pomocy, by skutecznie pozbyć się bólu. Najczęściej jest on niecierpliwy i zestresowany. Jednak warto mieć na uwadze, że taka osoba, gdy zostanie w odpowiedni sposób potraktowana, może rzeczywiście zmienić się w pacjenta, który zostanie z nami na dłuższy czas i stanie się klientem długoterminowym.

Aby tak się stało, należy zadbać o prędkie i efektywne zaspokojenie jego potrzeb. W przypadku bólu będzie to zaaplikowanie mocnego środka, który złagodzi ten objaw. Jednocześnie ze spokojem należy prowadzić komunikację i informować, jak długo będzie on czekać na przyjęcie do gabinetu. Zdarza się, że źródło problemu jest skomplikowane i nie da się go zlikwidować podczas jednej wizyty. Wtedy należy dokładnie wyjaśnić, co trzeba robić i jakimi sposobami można zmniejszyć pojawiający się ból aż do kolejnego spotkania. 

 

Drugi typ - pacjent nieświadomy błędów

 

Nie da się ukryć, że Polacy bardzo często wykazują się obojętną postawą w kontekście dbania o swoje zdrowie i leczenia różnorodnych schorzeń. To samo dotyczy profilaktyki i wdrażania w życie nawyków, by prowadzić higieniczny tryb życia. Niestety mowa również o jamie ustnej i bagatelizowaniu, jak ważne jest regularne szczotkowanie, nitkowanie, zdrowa dieta i regularne wizyty u dentysty. Pacjenci często bagatelizują już te najmniejsze objawy, które mogą wskazywać na choroby i tym samym odwlekają w czasie wizytę u dentysty.

W przypadku takich osób najczęściej pojawiających się u stomatologa, gdy rozwój schorzenia jest bardzo zaawansowany, należy postawić akcent na edukacji. Wielu pacjentów nie ma świadomości, że robi coś źle. Dlatego, zamiast ganić za błędy, warto przedstawiać pozytywne skutki wynikające z poprawnej higieny jamy ustnej.

 

Trzeci typ - pacjent agresywny lub roszczeniowy

 

To chyba jedne z najtrudniejszych przypadków w gabinecie dentystycznym. Niektórzy pacjenci są bardzo aroganccy, wykazują się agresją i roszczeniowością, co niestety wpływa na negatywną atmosferę w gabinecie dentystycznym. Takie osoby są pełne pretensji, niekiedy posuwają się do prób manipulacji czy agresji słownej. Aby uniknąć eskalacji konfliktu, najlepiej jest spokojnie tłumaczyć oraz słuchać takich osób. Nie warto w tym przypadku wchodzić w dyskusje - często emocjonalne - czy bronić racji, która i tak nie będzie tolerowana. Lepiej zachować kulturę i unikać konfliktu.

Serdecznie zapraszamy

Dojazd komunikacją publiczną:
Autobus nr: 139,173, 208, 439, 501. Proszę wysiąść na przystanku Zarzecze.
Tramwaj nr 4, 13, 24, 64. Proszę wysiąść na przystanku Wesele.

Dojazd samochodem:
Zapraszamy do skorzystania z mapy:

Vital-Dent.pl
ul. Stańczyka 14; 30-126 Kraków
NIP: 677 236 67 15; REGON: 122486548

tel: +48 12 35 65 935
kom: +48 608 484 935

Godziny otwarcia:
Poniedziałek - Czwartek 8:00 - 20:00
Piątek 9:00 - 17:00

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.